Ons verhaal

In 2016 ben ik Spijs van Gijs gestart, na veel reizen gemaakt te hebben naar verre landen waar ik veel ideeën heb opgedaan in combinatie met mijn ervaring en interesse voor food is het idee van een eigen foodtruck gestart.

Ik ben begonnen met een oude brandweer wagen een Peugot J7 uit 1975 deze hebben we omgebouwd tot foodtruck. Hier heb ik 1.5 jaar het land doorgereisd, tot aan Sail in Den helder. Bij Sail bedacht ik de add special. Ik vroeg me af hoe ik een hogere besteding per klant kon creëren. En ik dacht aan een frikandel, een lekker frikandelletje uit het vet! Maar ik bestel zelf een viandel speciaal, een net wat luxere snack, krokanter en extra’s erop wat het compleet maakt. Zo ontstond de add special, een melange van cheddar, mozzarella kaas en gebakken uienringen. Zo kan de klant kiezen of ze dit willen, prijs van het broodje blijft gelijk, en voor wie wil kan de add special erop voor een kleine meer prijs.

Zo heb ik de nodige ervaring opgedaan en de start is gemaakt om veel mensen kennis te laten maken met de spijs van Gijs. Zoals veel startende liep ik tegen veel dingen aan, maar ik zette door en probeerde voor alles een juiste oplossing te vinden. Na het sneuvelen van dure keramische BBQ’s besloot ik deze foodtruck te verkopen en de ervaring van de afgelopen 1.5 jaar in een nieuwe wagen te stoppen. Dit is de start van onze BBQ wagen.

Ik kocht een oude schamelwagen op van een handelaar die van een zorginstelling kwam. Stripte deze tot aan de wielen. Samen met Joan vd Mortel werd mijn idee tot werkelijkheid gebracht. Ik kreeg de sleutel van zijn zaak, in de avond uren werkte ik met vrienden en mijn schoonvader aan de wagen en de volgende dag ging het personeel van Joan verder met het las en plaatwerk. Ik vond een partij om de BBQ’s op maat te maken en deze werden erin geplaatst zodat we geen sjouw en breek kansen meer hebben zoals bij de vorige foodtruck. Na 6 maanden breken en bouwen was de wagen klaar. Met lokale ondernemers ontwikkelde ik eigen producten, broodjes, salades en vlees producten.

We hebben een jaar geprobeerd om losse verkoop te doen op een vaste staanplaats op het industrie terrein in Deurne maar de afzet was te wisselend dat dit voor mij niet ging werken. Dus ik legde de focus op Festivals & Catering.

Mijn BBQ concept stond en ik wilde meer. Ik ontwikkelde in 2018 mijn eigen sauzen- en kruidenlijn en probeerde deze aan de man te krijgen; veel telefoontjes, winkel in winkel uit. Tegenwoordig zijn deze bij verschillende verkooppunten te verkrijgen in mooie handgemaakte displays. Ook worden ze bij verschillende concepten van onze foodtrucks gebruikt.

Ik liep tegen het probleem aan dat als mijn BBQ wagen was ingezet ik te vaak nee moest verkopen, naast de omzet die ik dan misliep vond ik het vervelend om mijn klantenkring die ik opbouwden nee te verkopen. Toen mijn vader, Rob van Sluijs 50 werd hebben wij hem een hout gestookte pizza oven gegeven. Dit brengt ons gezin geregeld bij elkaar om met de kinderen en kleinkinderen te eten. (een aanrader voor elke vader en opa). Een hout gestookte pizza oven past wel mooi bij het BBQ concept, want meerdere van de zelfde BBQ wagens is wel makkelijker maar dit past niet bij mij. Alleen een oven is niet voldoende dus ik bouwde in 2021 hiervoor een nieuwe foodtruck in samenwerking met Johnny vd Weijer. Ik hecht veel waarde aan de samenwerkingen die ik vanaf het begin ben gestart en de lokale ondernemers, zo doet Joan van iedere wagen nog het plaatwerk en Munsters het spuitwerk. Ik bedenk de wagens zelf en met deze 3 partijen worden mijn ideeën werkelijkheid.

Naast de evenementen en bedrijf lunchen begonnen we steeds meer totaal concepten te creëren. Ik werkte samen met verschillende ondernemers en zette mooie producties neer. Zo is het idee ontstaan voor een mobiele bar. In de zelfde stijl als de andere 2 wagens bouwden we de BAR-ista. Naast fris en drank bieden we hier ook lekkere warme dranken aan, om dezelfde kwaliteit te waarborgen als we met de andere 2 wagens doen hebben we met 4 collega’s van Spijs van Gijs de Barista opleiding gedaan.

Nu hebben we 3 foodtrucks met verschillende concepten, we bouwen onze mobiele bar ook vaak om tot een ander concept naar wens van de klant, deze zetten we meestal in met onze bruutgrill, een op maat gemaakte Argentijnse grill.

We draaien +- 10 festivals per jaar voor de rest ligt onze focus op bedrijfscatering. Van een bedrijfslunch in ploegen tot een volledig personeel feest. Van 20  tot 10 000 personen niks is voor ons te gek. Ons slogan FAST IN SLOWFOOD.